Sentens

Carpe diem!

pühapäev, 24. november 2019

Le Mans 66

Nii palju kui ma mäletan on meie meespere hasartselt kaasa elanud vormelisõitudele ja WRC rallidele. Krosse ja ringrajasõite on võimaluse korral käidud kohapeal vaatamas. Nüüd leiti üles film, milles näidatakse kihutamist.
James Mangoldi ,,Le Mans 66’’ on film, kus näidatakse kahe autotootja  Ford ja Ferrari vastasseisu. 
Le Mans on maailma tuntuim 24-tunni võidusõit, kus selguvad kõige kiiremad kogenumad sõitjad, kiired vastupidavamad sportautod. Sõit toimub Prantsusmaal Le Mansi linna lähedal, korraldatakse 1923.aastast. Filmi võib nimetada dokumentaal-mängufilmiks.

Peategelasteks on autodisainer Caroll Shelby (Matt Damon) ja 
võidusõitja Ken Miles (Christian Bale)

Ford tehase omanik Henry Ford II saab aru, et midagi tuleks autode müüginumbrite suurendamiseks ette võtta. Seni oli toodetud suuri mugavaid pereautosid. Noortepärast kiiret mudelit polnud valmistatud. Prooviti Ferrari brändi ära osta, aga Enzo Ferrari saatis nad läbirääkimiste lõppfaasis sõimuga minema.  See ärritas Henry Ford II nii üles, et ta tahtis järgmisel Le Mans’il (1966.a) Ferrarile koha kätte näidata. Oli ju 1960-1965. aastatel kestvussõidul võidutsenud Ferrari.

         Vasakul näitleja Christian Bale, paremal päris võidusõitja Ken Miles

 Võetakse palgale autodisainer Caroll Shelby ja võidusõitja mehaanikainsener Ken Miles. Caroll Shelby oli võitnud koos Roy Salvadoriga 1959.a. Aston Martiniga Le Mansi 24 tunni sõidu.  Algab pingeline testimise, ehitamise ja konstrueerimise periood. Shelby ostis Briti spordisõiduautosid ja pani neile Fordi mootori. Katsetuse käigus  parandati juhitavust, käiguvahetust jms. Testsõidul süttisid pidurid ja auto põlema, nii et juht Ken Miles vaevu pääses. Raskete katsetuste käigus sündis legendaarne Ford GT, millega sõitis Ken Miles 1966.a. Le Mans 24- tunni võidusõitu. 

Tume auto Bruce Mc Laren/ Chris Amon, hele auto Ken Miles/ Denny Hulme
 Ford GT 40 Mk.II, Shelby American Inc.
 Le Mans 24 -tunni kestvussõidu finaal 1966.a.      (Foto gt.40 lehelt)

Filmis näeme kuidas Shelby neelab tablette. Ta lõpetas oma võidusõidu karjääri ka südamehaiguse tõttu. Päriselus elas autodisainer 89-aastaseks, talle siirdati 34-aastase mehe süda. Neerusiirdamise doonoriks oli tema poeg.
Ken Milesi elu lõppes traagiliselt autoroolis, katsesõidul.
Filmis näidatakse ka Ken Milesi abikaasat ja poega, kes elavad kaasa pereisa sõitudele. Eredalt on välja toodud suurfirma bossi Henry Ford II ja itaalia bossi Enzo Ferrari erinevused. Ameerika boss lendab ikka kopteriga alguseks ja lõpuks kohale, itaallane elab sõitjatele kohapeal kaasa. Näitlejad olid võrratud. Christian Bale mängis kerge inglise aktsendiga, ühe suupoolega rääkides ja teetassiga puhates  nagu briti juurtega võidusõitjale oli iseloomulik. 
Filmis on võidusõitu näidatud efektselt: lendavad detailid, raginal kokku põrkuvad autod, põlevad pidurid, suitsevad autod. Film kestis kaks ja pool tundi, aga igav ei olnud kordagi.
Miks üldse võidusõite korraldatakse? Kas mark, mis toob võistlustel esikoha, saab esikoha ka müügitabelis? 
Kas eestlased jätavad nüüd Toyota ja istuvad Hyundaisse?
Elame, vaatame!

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar