Sentens

Carpe diem!

pühapäev, 21. juuni 2020

Käisime saarlastel külas

Koroonaajal oli elu vagalt ja vaikselt vulisenud nagu vesi meie Loobu jões. Venna külaskäikuga algas  tihedam sotsiaalne suhtlemine.
8.maist kaotati mandri ja saarte vahel liikluspiirangud. Saarte endi vahel saavad ka inimesed vabalt liikuda sõltumata elukohast. Meiegi ei ole saanud sel aastal Saaremaale sugulastele-tuttavatele külla sõita. Nüüd pakkisime tabletid kotti, kutsusime tütre pere pealinnast koduhoidjaks.
Peterburi maantee saime puhtalt läbitud, esimene teeehitus oli Nehatu teeristil, Väo liiklussõlme ehitus.
Järgmine suurem ehitus oli Tallinna ringteel.

Rail Balticu trassil Saustinõmme maanteeviadukti ehitus Tallinna ringteel.

Liiklusmärkide abil orienteerumine 4,1 km  maanteel, mis ühendab Luige ja  Saku liiklussõlme.

Praami peale sõitsime ühe hooga, maha saime viimastena

Esimene peatus oli Orissaare lähedal Saarema Sõjavara Muuseumi õue peal. Muuseum ise oli suletud.

Piirivalve putkast lubas ’valvur’ meid väikse altkäemaksu eest masinatele lähemale.

Kaitseväe tehnika, mis on abi korras saadud ja nüüdseks pensionile saadetud

Reede õhtuks jõudsime Kuressaarde venna pere juurde. Kui tema meil külas käis, siis oli kaasas üüratu toidupagas,  me seevastu haarasime kaasa suurel hulgal kogemuste- ja teadmistepagasit. Mõlemat kulutati märgataval määral. Mees jagas kogemusi viinamarja -ja tomatikasvatuses. Kohalikul peremehel oli teadmisi taimekasvatusest vähem kui kärbsel kakat. Koolitustunnistus jäi välja andmata, tuleb korraldada täiendõpe😉.Mina oma keemiaalaste teadmistega sain töö hindeks  ,arvestatud’. Õhtul sõime kala, seda tööinimese leivakõrvast. Vennas valmistas  grillsuitsutatud lõhe plangul, mis oli tõesti väga-väga maitsev.
Laupäeval läksime linna peale uitama. Uuenenud Kuressaare keskväljakul ei ole varem käinud. Betoonkiviparkett, graniitkivisillutis, madalad kõnnitee ääred, uus tänavavalgustus, tänavakohvikud.

Kesklinna purskkaevust saab kohvi juues rõõmu tunda.

Öine värvide mäng .(Pilt on Saarte Häälest võetud)

Pubi Vaekoda väliterassil

Saarlased kutsuvad seda hellitavalt Rentsli Pubi, kus eelmisel aastal suure vihmasajuga jooksis vesi hoonesse ja töötajad tegelesid vee välja pumpamisega. Sel sügisel tehakse ümberehitustööd nii, et vesi enam pubisse ei valguks.
25.juunil kohtuvad Kuressaares Balti riikide presidendid. Saabumistseremoonia peaks toimuma linna keskväljakul, kus juuakse  ka hommikukohvi. Käisime  kohvikus toole parajaks ja soojaks istumas.

Keskväljakul toimib jagatud ruumi põhimõte, ruumi on jäetud transpordiliikluseks

Kätt kujutav skulptuur Thule koja ees, Raekoja tänaval

Esialgu oli linnarahvas üllatunud, et avalikku ruumi oli üle öö tekkinud kätt kujutav skulptuur. Turistid leidsid selle üles ja käisid seal pildistamas.

Nüüd on linnarahvas skulptuuri ’Suure Tõllu käsi’ omaks võtnud.

Roostes terasplekiga kaetud Ferrumi kaubamaja

Linna endisele karjamaale on rajatud elamurajoon Tuulte Roos, mille asutas kunagi kalurikolhoos ,,Saare Kalur’’ oma töötajatele. Nimi Tuulte Roos on tulnud rahva suust, sest esimene korrusmaja oli ehitusplatsil nii üksik ja kõikidele Kuressaare lahelt puhuvatele tuultele avatud. Kuna hüüdnimi oli tabav, siis saigi see hiljem ametlikuks nimeks.

Tuulte Roosi elamurajooni juures asuv  WOW! Keskus on elamusi pakkuv illusoorne maailm, pereatraktsiooni ja vabaajakeskus.  Keskus avab uksed selle aasta oktoobris.

Eripärase arhitektuuriga keskus on keskkonasõbralik ja energiasäästlik. Energia saadakse katusel olevatest päikesepaneelidest.

Laupäeval käisime vanemate kalmudel, süütasime küünlad ja õhtuks sõitsime mehe venna perele külla.

Korraks peatusime Seenevana koolimaja juures.
Pihtla Põhikooli lõpetamisest möödus 50 aastat 13.juunil 2020.a.

Hea grillahi, maitsev šašlõkk, lahe seltskond teeb grillipeo mõnusaks

Meil polnud muud muret kui istuda toolis ja kustutada janu.

Kendama-meister

Õhtu lõppes ikka saunaskäiguga.

Pühapäeva keskpäeval alustasime tagasisõitu. Peatusime korraks Tõlluste mõisa juures. Tõlluste mõisa peahoone ehitati 1820.aastal suuremaks, sai klassitsistliku väliskuju. Pikk, kõrge soklikortusega ehitis, edelapoolses otsas on puidust tiibhoone.

Tõlluste mõisa peahoone renoveerimine

Plekkkatusel on väiksed piigid selleks, et lumekoormus jaotuks ühtlaselt ja ei tekiks ohtlikku laviini. Iseasi muidugi kui palju saarlastel lund üldse sajab.

1920. aastal avati mõisa peahoones Tõlluste 4-klassiline algkool. Abikaasa mõlemad vanemad olid kooliga seotud ja õed-vennadki seal õppinud. Koolimaja asus hoones 1970.aastateni.  Kui majas oli haridusosakonna puhkebaas, siis peeti seal spordivõistlusi, sõjamänge, suvelaagreid, millest sai kooliajal isegi osa võetud. Selles väärikas kohas pidasime kõikide pulmakommetega oma kolmepäevase ehtsa saare pulmatralli maha. Kaunite nostalgiliste mälestustega maja. Hiljem asus majas Pihtla kolhoosi puhkebaas.

Seikluspark viikingikülas

Vana Kuressaare-Kuivastu tee äärde, Laimjala lähedal, on end sisse seadnud Saaremaa viikingid. Asva muinaslinnuse veerel, kus on maid haritud ja sõdu peetud pronksiajast saati.

Asva Viikingite küla emanda Anna-Liisa  esivanemad on meie peretuttavad. Külastasime nende maakodu Laimjalas. Tuletati meelde  nooruse vallatusi anti elust-olust  ülevaade. Sõime klassiõe sünnipäevakooki ja jõime kohvi😊, lahkusime enne kui härduse staadium kätte oleks jõudnud.
Kodus ootas meid osava grillmeistri käe all valminud hõrk šašlõkk  ja maitsev kringel. Kanad-kassid-vares olid toidetud.😊  Tütre pere oli majapidamise korras hoidnud. Aitäh abilistele!