Sentens

Carpe diem!

neljapäev, 9. november 2023

Sauna pidulikul avamisel Saaremaal

Peale suurt suve ja sügist on tore sugulastega kokku saada. Seekord kutsus Suur Vend enda juurde oma uut sauna avama. Ta oli proovisauna juba ära teinud, aga värske saun tahtis testimist saunavihtade ja omade inimestega.

Klapitasime Doktorihärraga aegu ja kuupäevasid, et tal oleks võimalik rallipiloodina ja Seenevanal kaardilugejana Saaremaale sõita. Väo liiklussõlmel seigeldes jõudis piloot silmanurgast jälgida, et kaardilugeja jutuhoos  ikka Saaremaa suunas juhataks. Saarele sõit on küll natuke aeganõudev, aga rõõm kokkusaamisest sugulaste ja tuttavatega annab sõidule lisaväärtust. Muhu pealinnas, Liiva poest, ostsime saarlastele külakostiks sooja Muhu leiba. Üks kallis klassiõde elab koos hoolt vajava emaga Laimjalas.  Leppisime kokku, et külastame neid. Sõbranna ja ema võtsid meid rõõmuga vastu. Mamma tundis mu pärast 50! aastat ära. Mäletas, et kui külas käisin, siis oli väike köök naeru ja rõõmu täis. Tuletasid meelde, et mul oli üks pikk, mustade lokkis juustega peika, kes sõitis külgkorviga mootorrattaga. Et, mis tast saanud on? Mis tast ikka sai, sai Seenevana 😊 Oli südantsoojendav kohtumine. Tervist ja jaksu teile, armsad saarlased,  pime aeg üle elada ja ilusat kevadeootust!

Õhtusöögi ajaks jõudsime Kuressaarde. Vend võttis meid avasüli vastu. Andsime pidulikult saunatarvikud ja külakosti üle, lugesime sõnad juurde ja saime õiguse jalad söögilaua alla sättida. Jõudsin vennale öelda, et nüüd tõi mandrinaine saarlasele muhu leiba. Vend muigas. Ükskord saare mees olla võtnud Muhust naise. Peigmehe isa oli pahane: ,,Oma ajal ei ostnud me Muhust lehma, sa võtad nüüd Muhust naise!’’  Venna korjatud kukeseentega koorene kanakaste oli väga maitsev. Tiksusime laua ääres seni kuni sõiduväsimus maha murdis ja magama läksime.

Laupäeval oli plaanis vanemate kalmudel käia ja Seenevana Pikale Vennale külla sõita. Reeglina on majutuskohast check-out kell 12.00,  järgisime reeglit ja asusime teele.

Tõlluste poest ostsime mitu Tõlluste Mahemee purki. Puhas kut lill ja magus kut patt nagu nad reklaamivad.
5.nov. 1977.a oli meie pulmapidu Tõlluste mõisa härrastemajas. Tol ajal oli see Pihtla kolhoosi puhkebaas. Pulmalisi oli saja ringis ja korralik saare pulm kestis kolm päeva. Muljeid jagati sugulaste ringis ja küla vahel veel mitu aastat hiljemgi. Tõlluste mõisa peahoone on lagunemise eest päästetud: uus katus paigaldatud, aknad vahetatud ja välisfassaadi uuendatud.
Tõlluste mõisa härrastemaja

Mõisa kõrvalhoonetest on säilinud ka ait.

Kahekorruseline kivist rookatusega ait ehitati 1747.a. Viis ümarkaarega kaaristut, mille kohal asub puitrinnatis. Ees fotol on Tõlluste tamme kuivanud haru, mis puu hoolduse käigus on maha saetud.

Vaade restaureeritud Tõlluste mõisa kivisillale piki teed

Restaureeritud kivisilla uus piirdemüür ja munakivisillutis

Tõlluste tamm ( pilt Vikipeedia)

Tõlluste tamm on looduskaitsealune puu. Asub hooldatud Tõlluste mõisapargis, taamal paistab mõisa  härrastehoone edelasuunaline ots, kus asub puidust tiibhoone.

Tõlluste tammelt energiat ammutamas

Ümbermõõt on 250 aastasel väärikal tammel 484 cm, läbimõõt 1,3 m, kõrgus 20 m.

Pika Venna abikaasa ootas meid lõunasöögiga, supikulp valmis maitsvat suppi jagama.

Paluge, ja teile antakse, otsige ja te leiate, koputage, ja teile avatakse. Selliste tõdemustega oleme oma elu jooksul tihti kokku puutunud. Seekordne lugu algas sellest, et jõudsin lähedastele ja tuttavatele kurta, kuidas pesukuivati vähendakse töövaeva suurte linade ja tekikottide kuivatamisel vihmaste ilmadega. Selle peale vastas Pikk Vend, et tal on üks poolpidune pesukuivati pakkuda, ootab uut pesunaist. Toodigi kuivati kööki katsetamiseks, kontrollimiseks, kas kõik töötab. Vend pistis oma suvised lühikesed püksid kuivatisse, kus siis algas kilin-kolin, plärin. Masin pandi seisma ja võeti välja värskelt kuivatatud jalgratta mutrid-seibid-poldid😊 kui esimesest ehmatusest oli üle saadud, siis sai  poolniiskeid lühkareid edasi kuivatada. Hea, et poja auto on suure pakiruumiga,  pesukuivati mahutati ilusti ära. Tänud teile lahke Saare pere!

Pesukuivati Whirlpool

A-klassi kuivatid kasutavad tavaliselt soojusvaheti asemel soojuspumpa, seetõttu kasutavad 50% vähem elektrit kui B- või C -klassi omad. Kui  täpselt see kasutatud masinatele kehtib, pole teada. Üks voodipesu komplekt sai kodus kohe pestud ja ära kuivatatud, kõik töötas, pesu ilus kuiv.
Õhtuks sõitsime Kuressaarde tagasi. Siin tuli kasuks tõdemus, et otsige ja te leiate. Me olime oma reisikotid ja saunaasjad jätnud venna juurde suurde tuppa ’lohakile’. Usin Madam oli korrapidaja pilguga elamise üle vaadanud ja kotid oma nägemuse kohaselt ümber paigutanud.  Otsisime ja leidsime😊
Õhtul ootas ees saun.
Eestlased on tuntud saunarahvas, saunast on alati lugu peetud. Vennal oli plaan vanast päevinäinud suvilast ümber ehitada saun.

Selline oli see majake enne vuntsimist. Ees paremal köögiaken, tagumine on rõduuks ja aken.
Suvila pärast iluravi, siin on näha paremal  klaasiga välisuks ja punane käimlauks

Elumaja sai aiamajale ruumi kokkuhoiu mõttes hästi lähedale ehitatud. Siinpoolne maja ots jäi seetõttu krohvimata ja viimistlemata. Nüüd peremees lammutas aiamaja niipalju, et saaks elumaja lõpuni viimistleda ja jääks kahe maja vahele ruumi liikumiseks.

Lammutustööd

Välisukse ja kuivkäimla vaheline nurk on täisnurkseks ehitatud

Katus paigaldatud, soojustus tehtud , endise kamina asemel korsten valmis laotud, köögiaken natuke suurem.

Peremees  välisvoodrilauaga üle  löödud  sauna  ees

Õhtusöögiks sõime lõhesuppi ja valmistusime saunaks. Neile, kes on Saaremaal käinud ja mammal-papal aiamajas käinud, neile lisan selgituseks, kuidas saunaruumid paiknevad.

Sissepääs on maja külje pealt. Vana aiamaja rõdupoolsest osast

Sauna eesruum. See on endine köök. Paremal on köögiaken.

Pesuruum.  Endine papa tuba aknaga
Leiliruum. Osa endisest kaminatoast.

Kadrina Saunaklubi lasi Vana Jüri Seebikojal valmistada Kadrina saunalistele kaht sorti seepi: Alviine ja Männiku. Alviine on pühendatud Kadrinas elanud Eesti raskemaile 320 kg kaalunud naisele. Männiku on pühendatud Kadrina sauna rajajale Harald Männikule. Männiku seep sisaldab männitõrva ja kasemahla. Mõlemad seebid vahutavad ja pesevad hästi, viisime saunalistele. Saunavihad teevad saunast tõelise sauna. Seenevana võttis mitu isetehtud kasevihta kaasa. Otsisime Eestimaalt tsingitud saunakausse saunaviha leotamiseks ja pesemiseks. Pika luuretöö tulemusel selgus, et Saunamaailma laos on 5 tk kohe olemas. Väimees tõi kaks Kadrina, me edastasime need ’tazikud’ saarlastele. Saunaperemees sai tunnustatud väärika saunamütsiga, saunakübaraga sarmikas Madam. Saunalavale sobis pikutamiseks puidust peaalus. Juttu ja leili jätkus südaööni. Leil oli aus. Tänasime saarlasi sooja vastuvõtu eest, nad muhelesid, et 110°C võib pidada päris tuliseks vastuvõtuks.

Pühapäeva hommikul istusime pestuna ja puhanuna hommikusöögi lauda. Joodud-söödud ja tabletid võetud, asusime koduteele. Pool üksteist startisime, kell 12 olime juba üle väina Virtsus. Vend küsis naljatledes, kas me panime otse üle vee, praamile ei jõudnudki. Pool kolm olime Kadrinas. Pulma-aastapäeva tähistasime ühe gaseeritud joogi, väikese tordi, mõne lihapirukaga.

Autost tuli pesukuivati välja tõsta, trepist üles vannitoa juurde vedada. Kimpsud - kompsud kokku korjata.  Pojapojale moosi-mett-mahla saata. Kui auto Tartusse tagasi jõudis, võis 1000 km Eestimaa tripi lõppenuks lugeda. Suur tänu pojale ja tema perele, kes võimaldas meil Saaremaal vendadel külas käia, vanemate kalmudele küünlaid süüdata.
Reisiväsimus on nüüdseks välja puhatud. Uusi plaane veel ei ole teinud☺ Olge terved!