Sentens

Carpe diem!

teisipäev, 25. aprill 2017

Saaremaal

Kuressaare kuulutab 30. aprillil end päikesepealinnaks. Saarlased on tuntud oma võllanaljadega. Aprilli keskpaiku kogunes Kuressaare linnavalitsuse ette  trobikond ,,piketeerijad’’. Nende nõudmised olid veidi üle võlli aetud ,,Palmi all näeme, raisk!’’ ,,Äri ei õitse varjus’’, ,,Kuressaarde pilvekahurid!’’, ,,Pruuniks 2.maiks’’ jne.
Lootsime meiegi siit vihma-lörtsi-tuule käest päikese kätte jõuda. Doktorant võttis juhi kohustused enda õlgadele. Meie Seenevanaga olime kui paadimehe sulased, istusime ja hoidsime õiget kurssi. Uued praamid sõelusid mandri-saare vahel pooletunnise intervalliga. Järjekorrad  olid lühikesed, peale- ja mahalaadimine sujuv.
Meid sõidutas tuttuus ilus oranž reisiparvlaev ,,Piret’’, mille avareis oli nädal varem 14.aprillil. Liftiga tõusime neljandale korrusele, laev on puhas, rõõmsavärviline. Puhastusekspert käis kühvli ja harjaga hoolega ringi ja pühkis iga langenud kübeme kohe ära.

,,Pireti’’ ootel Virtsu sadamas
Parvlaeva ,,Piret’’ interjöör

Saaremaal säraski päike. Seenevanal on reisipaunas kõik vajalik alates taskunoast lõpetades validooliga alati kaasas. Ellujäämiskomplekti kuulusid päikeseprillid, mis olid kunagi Doktorandi poolt autosse jäetud ja nüüd terava päikese korral vajalikuks osutusid.
Õhtuks jõudsime Kuressaarde Mammale külla. Mamma, kel oli 88.sünnipäev aprilli keskel,  oli ehmatanud meie varase kohalejõudmise üle. Kallistasime, rõõmustasime, sõime ja leppisime järgmisele päevale taas kokkusaamise. Öömajale sõitsime maale Pika Venna juurde, kes oli naised mandrile saatnud ja  pojad maja pidama jätnud. Suur potitäis maitsvat suppi oli Perenaisel valmis keedetud. Tundus nagu oleksin majutatud meeste ühiselamusse. Koer Lotte oli küll naissoost, kuid tema ei läinud majutusel arvesse.
Suguvõsa pesamuna remonditöödel, riske vähendab ohutuskiiver

Laupäeval saime Suure Vennaga linnas kokku, inspekteerisime  maja ehitust, kiitsime tegijat ja rahakotti. Alumisel korrusel on köök sisustatud, toad viimistlusjärgus. Ülemisel korrusel käib teise vannitoa ja tubade ehitus, viimistlus.

Köögis on puupliit soojamüüriga

Lõunasöögile  sõitsime Suure Venna ja tema pojaga linnast välja  ,, Suure Tõllu kõrtsi’’

,,Suure Tõllu Puhkeküla’’ kõrts

Nimesse on sisse kodeeritud praadide suurus. Suure Tõllu majapraad: metssiga, kanaliha, sealiha praekartuli õlle-koorekastmega on serveeritud ohtra salatiga.   Neli meest ägisesid pärast praadide söömist, mina jõudsin poole praega hakkama saada. Pealelõunase aja mõnulesime tänutundega Mamma juures. Öömaja oli meil broneeritud kaheks ööks suurepäraste soodushindadega Pika Venna juures.  Päeval oli maal veekatkestus, õhtuks oli veeühendus taastatud ja sauna kasutamine taas võimalik.

Lahkunud esivanemate mälestamiseks  süütasime nende kalmudel küünlad.

Pühapäeval,  Jüripäeval oli vanasti sobiv aeg teenistuslepingute sõlmimiseks ja elukoha vahetamiseks. Kuna Pikal Vennal oli duššinurga ehitus pooleli, siis tegime kiirelt minekut, et mitte lepingutega ennast siduda.

Duššnurga viimistlus

23.aprillil tähistab Eesti riik Veteranipäeva. Seenevana, kes vastutab meie peres sõjalis-patriootliku kasvatustöö eest, juhatas tagasiteel meid Orissaare lähedal asuvasse Saaremaa Sõjavara Muuseumi. Muuseum tegeleb sõjaajaloo kogumise, uurimise, säilitamise ja eksponeerimisega. Vaatamiseks on kokku otsitud väga erilisi eksponaate. Igale külastajale  on midagi uut ja põnevat. Kaitseliidu saalis on mundrisse pandud elusuuruses mannekeenid, Vabadussõja saalis on kokku monteeritud soomusrong. Relvatuba on eraldi vaatamist väärt. Eesti kaitseväes õhutõrjepataljonis väljaõppinud õhutõrjujal oli põnev kokku puutuda sõjaaegse õhutõrjekahuriga.

Mulle jäid silma Teise maailmasõja ajast pärit saksa lauanõud, mis olid sakslastel kasutusel sõja ajal. Lahingus söödi küll plekknõudest, kuid tagalas, taastumiseks pakuti sööki uhketes lauanõudes. Need taldrikud, tassid, vaagnad on kokku korjatud kohalike elanike käest.

Luftwaffe lauanõud

Kel huvi rohkem, saab  täpsemat infot  http://sojavaramuuseum.ee
Kaasaegset sõjatehnikat ka. Täna õhtul maandus Ämaril moodne NATO  hävituslennuk F 35, 100milj $ pill.

Kui õhtul  koju saime olime väsinud kuid õnnelikud. Tänud Doktorandile, kes oma pingelisest perioodist hoolimata, leidis tahtmist meid sõidutada.
Täna aknast välja vaadates oli ilm selline. Ei midagi uut.