Emajõe kalda peal. Tartu linna peale mõeldes tekib kehas elevil seisund. Tegusad tudengiaastad möödusid selles ilusas linnas. Esimene lapski, tütar, on sündinud Tartus. Poeg ja tema elukaaslane elavad ja töötavad Tartus. Nendele küllasõitu plaanides libiseb meil üle näo rõõmus naeratus ning alati valdab meid rõõm. Silmad säravad vaimustusest, nii hea meel on. Seekordsel külaskäigul saime Keeletarga emaga noorte juures kokku. Pedagoogidel jututeemadest puudust ei ole. Doktorant võttis oma vastutada ja korraldada auto tehnohoolduse. Suur tänu talle. Päikselise päeva muudab rõõmsamaks ühine ettevõtmine. Laevasõit Pegasusega Emajõel oli nostalgiahõnguline. Algselt Kreutzvaldi nime kandev laev ehitati 1958. aastal, 1959 aastal jõudis Tartusse. Üheksakümnendate alguses nimetati ümber Pegasuseks ja sõidab siiani. Ma küll väga kindel ei ole, aga võib olla, et 40 aastat tagasi on Kreutzwaldi nime all sellega jõel sõita saanud. Jõetiir kestis 1,5 tundi. Esialgu Kvissentali suunas, siis ümberpöörd ja tagasi kesklinnast läbi Ropka poole, uuesti tagasi kesklinna.
Küll Tartus on Emajõele sildu ehitatud! Esimene sild, mille alt läbi sõitsime oli Võidu sild. Sild on 60 aasta vana, viimati oli kapitaalremondis 2015. aastal. Vajalik ja oluline sild on kogu aeg olemas olnud.
Meie õpinguaastatel oli uus moodne restoran ,,Kaunas’’ kuum koht. Õhtuti esinesid seal poolpaljad tantsijannad varieteeprogrammiga. 1999. aastal toimusid ümberehitused ja asutus sai nime klubi Atlantis. Jõelt on hea vaade ööklubile Atlantis, mis lõpetas mais tegevuse.
’Pegasus’ kai ääres
Emajõgi voolab läänest itta, Võrtsjärvest Pihkva järve. Lõbusõit algas kesklinnast, Plasku lähedalt suunaga Võrtsjärve poole.
Võidu sild Tartus
Meie õpinguaastatel oli uus moodne restoran ,,Kaunas’’ kuum koht. Õhtuti esinesid seal poolpaljad tantsijannad varieteeprogrammiga. 1999. aastal toimusid ümberehitused ja asutus sai nime klubi Atlantis. Jõelt on hea vaade ööklubile Atlantis, mis lõpetas mais tegevuse.
Atlantis
Järgmine sild, mille alt läbi sõitsime, on kesklinna ja Ülejõe linnaosa vahel olev Kaarsild. See oli põhiline jalakäijate sild, mille kaudu sai ühikast TÜ peahooneni. Praegu remondis olev sild loodetakse avada oktoobris.
Kaarsild
Kaarsild/Jalakäijate sild alt vaatatuna
Majandusteaduskonna hoone Oeconomicum
Mul on selline tunne, et me käisime selle hoone eelkäijas, TRÜ füüsikalaboris katseid tegemas. Kui Tähe 4 uus füüsikahoone valmis 1977 aastal, siis paugutasime seal edasi. Elektriga ei suutnud tookord sina peale saada ning siiamaani kummardame, teietame kui kokku saame.
Oeconomicumi hoonele on väljastatud lammutusluba. 2019. aastal sügisel valmivale majandusteaduskonna, arvutiteaduste instituudi ning matemaatika ja statistika instituudi uuele ühisele õppe- ja teadushoonele valiti konkursi tulemusena nimeks Delta.
Vabadussild
Vabadussild avati 2009 aastal, TÜ Botaanikaaia juurest üle Emajõe Vene tänavani.
Kroonuaia tänava otsa kohale paigaldati 1945. aastal puitpontoonsild, mis 1956. aastal asendati raudpontoonsillaga. Tegemist oli autosillaga, millest sõitsid üle ka bussid, samas oli see jõelaevade jaoks piisavalt kõrge. 1970. aastate algul sild lagunes ja selle asemele rajati jalakäijatele mõeldud lahtikäiv pontoonsild.
Pontoonsild
70.ndatel ületasime täpselt sellist silda selleks, et Botaanikaaeda, Tähtvere parki või laululavale minna. Jalakäijate sild avati jõelaevade läbilaskmiseks ja kevadise jäämineku ajaks. Alati pidi enne luuret tegema, millal sild avatud on. Sild lagunes 1989. aastal ja pärast seda enam ei taastatud. Nüüdseks on selles kohas uus sild. Nõuka ajal oli Kroonuaia tänaval uhke kõlaga Komsomoli tänav nimeks.
Kroonuaia sild ( pilt Reisijuht-Delfi) ühendab Kroonuaia ja Sauna tänavat, kaherealine sild avati 1996. aastal.
Emajõe tänava elamud, mille tagant pääseb Supilinna
Sõudebaas
Kursuseõde Vilve treenis siin end kaheksal korral kahe-, nelja- ja kaheksapaadil sõudmises Eesti meistriks. Vilve, tuleb tuttav ette? Ma olen seal olnud pealtvaataja ja kaasaelaja tähtsas rollis.
Treeningud
Kui laev ümber oli pööranud, siis oli tuul tagant ja kõik tervisehädad ununesid, lust puges naha vahele ja kohe oli vaja ’titanikut’ teha.
Päike paistis, tuuleiil jahutas nahka, jõgi oli jumalikult sile, seltskond rõõmupakkuv. Taamal Vabadussild. Kesklinnast uuesti läbi ja sõit läks Ropka suunas.
Emajõe kaldal asub Sadamateater.
Mõned aastad tagasi käisime pojaga Mc Donaghi näidendit ,,Üksildane lääs’’ Sadamateatris vaatamas. Kahte tülitsevat ja leppimatut venda mängisid Andres Mähar ja Karol Kuntser. Näidendi lõppedes jäi õhku küsimus: Kas peab kõike andestama?
Turusild
Turusild on jalakäijate sild, mille kaudu saavad Annelinna inimesed turule, bussijaama, kesklinna kõndida. Mõnikord on seda silda Ansipi purdeks nimetatud. Valmis 2003. aastal, mil kursavend A. Ansip oli Tartu linnapea. Sain nüüd ka teiste aupaistes särada, eks. No ega mina süüdi ole, et Andrus meie kursusel õppis.
Üks tähtis detail sillal jäi pildistamata, minnes oli vastu päikest ja tagasisõidul läks meelest. Silla kandeposti otsas on hansakoge-kujuline tuulelipp, mis kannab nime Lennuk.
Tuulelipp Lennuk (pilt turismiweb.ee)
Tigutorn kui 23- korruseline vigur
Sõpruse sild
Sõpruse sild on Tartu, aga ka Eesti kõige pikem sild siiani, vist. Ehitamist alustati 1977.a kui me Tartus veel elasime. Siis jäi mingite asjaolude tõttu ehitus seisma. Ootasime uue ja uhke silla valmimist, igasugu põnevat tehnikat vooris silla ehituse ajal ringi. Ehitajaid oli seal igast rahvusest ja vandesõnad rahvusvahelised. Seepärast vist saigi silla nimeks Sõprus. Umbes selline vaade oli 1977-78 kui ehitus algas ja me endid tartlastena tundsime.
Ehitusjärgus Tartu Sõpruse sild ( Vikipeedia pilt)
Seenevana sai oma töökoha aknast jälgida ujuvkraana toimetamist. Kaks aastat hiljem kolisime Tartust ära, kuid silla valmimisest kuulsime paari aasta pärast. Sild üle Emajõe ühendab Annelinna Karlova linnaosaga. Uhke tunne oli hiljem üle uue silla sõita, sest kunagi sai kaasa elatud silla ehitamisele.
Karlova sadam
Siili tänava põneva ilmega kortermajad vaatega Emajõele
Ihaste sillani ei jõudnud, sest laev keeras varem otsa ringi. Pärast meeliköitvat lõbusõitu sõime Lõunakeskuses kõhud täis ja siis läksime elamust saama.
4D elamuskino
Film ,,Masinate maailm’’ näitab, kus põrunud professor viib meid ohtlikule retkele läbi tema imelise masinate maailma. Aurupahvakud, kontrollimatu roboti liikumine, järsud pöörded haarasid kaasa, nii et pidi toolist tugevalt kinni hoidma ja lustakas kiirgumine andis sõidule vürtsi. Oeh!
,,Apollo’’ raamatupoest saime ühe raamatu nartsissidest ja teise haapsalu salli kudumisest.
Midagi tarvilikku ikka
Et sillatuur täiuslik oleks, sõitsime Lõunakeskusest tagasi üle uue Ihaste silla, mis avati 2015 aasta veebruaris. Vot nii.
Tartu turg
Tartu turul hoidsin Seenevara varju ja käed küünarnukini taskus. Ei pööranud tähelepanu mingitele perepirnipuudele ega muudele olulistele põõsastele.
Selline Tartu päev! Saime tuttavaks laheda õpetajaga, veetsime mõnusalt koos ühe päikselise päeva. Täname Doktoranti ja Keeletarka külalislahke vastuvõtu eest! Elame veel!
Äge postitus! Täpselt nagu päris. Mõtlesin ise ka kaasa, et kus see sild on ja millal valmis sai, sest enam-vähem teadsin neid lugusid.
VastaKustutaTartu on ma minu üks lemmiklinnu.
Piltide järgi tundub, et ilmaga teil ka vedas!
Tartu on sinu sünnilinn:)
KustutaAitäh nii huvitava ülevaate eest, tavaliselt ju sellistele asjadele ei mõeldagi. Postitust lugedes elustusid nii mõnedki mälestused.
VastaKustutaMuide, seda Sõpruse silda kutsusid tartlased Preimanni purdeks :)
Tänan! Tartu linna täitevkomitee esimees Nikolai Preimann oli oluline isik muidugi, ta oli silla avamise juures samuti kohal koos Bruno Sauli ja Indrek Toomega.
KustutaMäletan aega, kui Tartus polnud ühtegi silda, autosid veeti üle jõe köitega sikutatava parvega ja jalakäijaid paadiga. Nn. Preimani purre ehitati Ilbi ajal ja tema poolt väljavõlutud rahadega. Silla lõppjärgus oli ta juba tähtsamal kohal...
Kustuta