Sentens

Carpe diem!

laupäev, 2. november 2019

Soomusrong

Harjutuse Tractable käigus saabub Tapale Ühendkuningriigi rasketehnika, sealhulgas 18 tanki Challenger. Kuninga husaaride üksuse vahetab välja kuninganna husaaride üksus.
Kohalik vallavõim tegi vastukäigu ja tõi kohale soomusrongi. Pühapäeval saabuski Kadrina raudteejaama soomusrong nr.7 Wabadus.  Rong võeti pidulikult vastu pasunahelide ja kõnede saatel.

Kadrina Pasunakoor soomusrongi tervitamas

Taasloodud soomusrongi koosseisu kuuluvad suurtükivagun, kuulipilduja vagun, dessantvagun, sanitaarvagun ja katteplatvormil soomusauto Estonia. Näidisrongis on Vabadussõda ja soomusronge tutvustav näitus. Ajaloolistest soomusrongidest ei ole peale fotode säilinud midagi. Soomusrong Wabadus on taasloodud ja ehitatud olemasolevast materjalist. See on Tapa veduridepoos taastatud soomusrong, mille valmistas AS Operail 2018. a. novembriks.

Soomusrong Wabadus

Soomusrong oli lahingutegevuseks kohandatud või spetsiaalselt ehitatud soomustatud rong. See koosnes vedurist, suurtükkide ja kuulipildujatega relvastatud platvormidest. Neil oli oluline roll Eesti Vabadussõjas. Eestis ehitati soomusrongideks ümber tavalised kaubavagunid ja platvormid.

Auruvedur on pärit Rootsist, platvormil seetõttu, et tema veerem on 1435 mm, Eestis on 1520 mm

Suurtükivagun
Suurtükivagun

Suurtükivaguniks kohandati tavalised raudteeplatvormid. Need ehitati laiemaks, et saaks tulistada ka raudteega risti. Laskemoon ladustati vaguni keskele ja selle peale ehitati meeskonnaliikmete magamisasemed. Siin pidas küll ütlus paika, et elu nagu pommi otsas. Kuulipilduja torn platvormi keskel oli tulejuhtimiskeskus.


1917 a. Venemaal Putilovi tehases valminud 122 mm haubits


Kuulipilduja vagun
Kuulipilduja vagunid olid suurtükivagunitest kitsamad ja väiksemad. Ühel soomusrongil võis olla kuni 20 raskekuulipildujat. Kuulipildujate laskeulatus oli kuni kaks kilomeetrit.


Dessantvagun
Dessantvagun oli mõeldud soomusrongil olevate üksuste transpordiks lahingtegevusse. Vagunid olid sama suured kui kuulipilduja vagunid. Vagunis olid kolmekordsed narid ja küttekeha ehk burzuika. Seintes laskepilud vintpüsside jaoks. Lahingolukorras asus dessant soomusrongist eemal.



Soomusrongi dessantnikud

Sanitaarvagun
Sanitaarvagun

Sanitaarvagunis osutati esmaabi soomusronglastele. Need kuulusid koos teiste toetusvagunitega (köögi-, remondi-, varustusvagunitega jne) baasrongi koosseisu, mis lahingutegevuses küll ei osalenud, aga liideti soomusrongiga pärast lahingut. Vagunis töötas arst, velsker ja abiline.

Meditsiiniline personal vigastatuga

Soomusauto Estonia
Saaremaa Sõjavara Seltsi poolt 2018.a ehitatud soomusauto on Estonia koopia. Alusena on kasutatud veoauto GAZ-53 raami. Originaal valmis 1918.a. jõulupühadeks. Pärast valmimist selgus, et Estonia on nii raske, et seda ei saa rindele saata. 1919.a kevadel ehitati ringi, saadeti rindele ja arvati 1. soomusautode rühma koosseisu.

Kadrina volikogu liige Mati Tiiter, vallavanem Kairit Pihlak, ajaloolane Toomas Kiho soomusauto Estonia taustal.
.
I Maailmasõja aegne vene kaevikukilp

Kaevikukilbid olid mõeldud laskepesade ja vaatluspostide kaitseks käsitulerelvade ja kildude eest. Kilbid olid 6,5 mm paksused ja neil oli laskeava vintpüsside jaoks. Vabadussõjas leidsid kilbid kasutust soomusrongide ja soomusautode soomustamisel.
Kadrinas on soomusrong  2.nov-8.nov, avatud valgel ajal. Soomusrongiga on kaasas ohutust tagav personal. Ega raudteel nalja pole.  Turvamees hoiatas meid vilega mööda kihutavast Moskva rongist, sest soomusrongi tagant ei olnud lähenevat reisirongi näha.

Moskva-Peterburi-Tallinna rong
Turvalist elu!


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar